حقوق ادبی (کاردانی)

منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان همکلاسی و آدرس hamkelasi8992.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 1481
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

همکلاسی


لوگوی دوستان


بر چسب ها




حقوق ادبی (کاردانی)

سه شنبه 7 مهر 1394

حقوق ادبی استاد هنرمند

 

1-اولین معاهده اصلی بین المللی در کپی رایت کدام معاده است و منظور از آثار ادبی هنری در این کنوانسیون چه آثاری است؟

معاهده نهم سپتامبر 1886 در برن سوئیس منعقد شده که به تصویب 83 کشور رسیده که در پی تاسیس انجمن ادبی هنری بین المللی بالاترین سقف حمایتی و موثرترین تضمین را برای مؤلفان داردقونین این معاهده الزام آور است و در سطح کشورهای عضو معاهده نقض آن غیر ممکن است مگر در موارد معدودی که درج شرط مجاز شده است بطور استثناء برخی مقررات جنبه تکمیلی دارند به طوری که در موارد کاملاً مشخص امکان نقض حداقل حمایت مقرر در معاهده وجود داردو آثار مورد حمایت این کنوانسیون عبارتند از کلیه آثار ادبی هنری علمی مثل که ممکن است تحت عنوان کتاب یا جزوه انتشار یابد نوشته های مربوط به کنفرانس ها،خطابه ها،سخنرانی ها ،نمایشنامه ها موزیکال ،طراحی رقص نمایشنامه های کمدی و تفریحی ،پانتومیم ،طراحی ،معماری،مجسمه سازی ،گراور ،لیتوگرافی (چاپ سنگی)،آثار عکاسی ، عکس آثار هنرهای کاربردی ،کارهای مصور ،نقشه کشی، طراحی، کارهای سه بعدی مرتبط با جغرافی ،نقشه برداری آثار معماری و یا علمی را شامل می شود

2- مزیت عمده عملی و برای کشور هایی که به کنوانسیون برن می پیوندندچیست ؟

مزیت عمده هم پیمانان برن این است که تمامی آثار ادبی کشورهای عضو در این کشور ها مورد حمایت قرار می گیرد و این حمایت باعث می شود که مؤلفان از مزایای مالی برای یافتن ناشر برای ارائه آثار خوبه بازار بهرمند شوند همچنین برای باعث انگیزه برای نویسندگان ملی برای یافتن ناشر و توزیع کننده آثار خود در کشورهایی که قبلاً به عضویت میثاق در آمده اند کاهش دهد زیرا نویسندگان مایلند که آثارشان در تمامی کشورهای عضو میثاق مشمول حمایت شود و باعث رشد رقابت آثار ملی در بازار داخلی شود زیرا آثار مؤلفان خارجی فقط در صورت اجازه آن کشور می تواند در قلمرو آن توزیع شود و نه به قیمت پایین تر از آثار داخلی که برای توزیع آنها باید مجوز لازم صادر شود

3-علت نپیوستن ایران به کنوانسیون برن چیست؟

با اینکه کنواسیون برن از معاهدات اصلی و مادر قانون کپی رایت است ولی بدلیل زیان وضرر اقتصادی که ناشی از الحاق به این معاده و پذیرش مفا آن است زیرا برای هر گونه استفاده از آثار ادبی هنر و علمی برای کشور های عضو تحت حمایت مبلغی به عنوان اجازه چاپ و تکثیر (کپی رایت ) باید پرداخت شود که موجب افزایش قیمت فرآورده های فرهنگی علمی هنری در داخل کشور می شود

4- از مهم ترین علل ضرورت شکل گیری معاهده ژنو به چه نکاتی می توان اشاره کرد؟

اول که معاهده برن دارای مفاهیم کشورهای اروپای غرب یاست و حد اقل حمایت را مقرر می دارد که بنظر برخی کشورها زیاده روی است و از طرف دیگر همانطور که هنری دوبوآ آن را خیلی خوب دانسته اتحادیه برن به تدریج برای آثار فکری حمایت در حد بالائی را قائل شده است که بنظر کشورهایی که با کمبود آثار ملی ماجه هستند این معاده خیلی قوی است 

مهمترین نکات برجسته معاهده ژنو کدامند؟

1- برخلاف معهده برن آثار مرود حمایت در قرارداد ژنو فراینه های فکری بصورت کلی با ذکر نوشته ، موسیقی، نمایشی ، سینمایی ، نقاشی ، گراور ، و پیکرتراشی یاد شده است 2-مدت عادی حمایت در معاهده ژنو زمان حیات خالق اثر و 25 سال پس از مرگ اوست که در مقایسه با میثاق برن کمتر است 3-برخلاف قرارداد برن حمایت بدون تشریفات پای بند است در یک مورد ، تشریفات را پذیرفته و شرط برخورداری اثر از حمایت را درج علامت( C ) ( کوتاه شده Copyright)، نام صاحب اثر و نخستین سال انتشار بر روی اثر قرارداده است

 

 

5-مهمترین معاهده بین المللی مرتبط با حق مؤلف کدامند؟

الف-کنوانسیون بین المللی حمایت از اجراکنندگان ،تولیدکنندگان آثار صوتی و سازمان های پخش برنامه معروف به کنوانسیون روم 1961

ب-کنوانسیون حمایت از تولید کنندگان آثار صوتی در برابر تکثیر غیر مجاز آثار صوتی شان مصوب سال 1971بنام کنوانسیون فونوگراتم ها معروف است

ج-کنوانسیون مربوط به توزیع سیگنالهای ماهواره ای مصوب 1974 معروف به کنوانسیون ماهواره ها

چ- معاهده سازمان جهانی مالکیت معنوی در مورد اجراها و آثار صوتی مصوب 1996

6-مهمترین اصاف مالکیت را نام برده و یک مورد را به اختصار بنویسید؟

اوصاف: الف - مطلق بودن ب – انحصاری بودن ج – دائمی بودن طبیعت مالکیت با موقتی بودن منافات دارد و با مرگ مالک از بین نمی رود و فقط ممکن است با یکی از اسباب انتقال به دیگر واگذار شود

7-منظور از مالکیت فکری چیست انواع آن را نامبرده و به اختصار توضیح دهید؟

مالکیت فکری بطور کلی یعنی مالکیت تراوشات فکری در زمینه های صنعتی و تجاری ،علمی و ادبی و هنری مالکیت فکری به دو شاخه تقسیم می شود اول مالکیت صنعتی که اختراعات ، طرح های صنعتی ، علائم و نامهای تجاری ، مدارهای یکپارچه و نشانه های مبدأ جغرافیایی را در بر می گیرد دوم مالکیت ادبی هنری (حق مؤلف که آثار ادبی همچون رمان، شعر، فیلم ،نمایش، آثار موسیقی، آثار هنری ،همچون طراحی ، نقاشی ، عکاسی و مجسمه سازی طرح ها و نقشه های معماری را شامل می شود و حقوق مرتبط با این نوع مالکیت شامل اجراهایی است که توسط هنرمندان صورت می گیرد

8-در کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت معنوی حقوق مالکیت معنوی شامل چه موضوعاتی در حقوق مرتبط می شود؟

-آثار ادبی ، هنری و علمی

-نمایش های هنرمندان بازیگر،صدای ضبط شده، برنامه های رادیویی

-اختراعات در کلیه زمینه های فعالیت انسان

-کشفیات علمی

- طراحی های صنعتی

- علائم تجاری ، علائم خدماتی ، نام های تجارتی و عناوین

- حمایت در برابر رقابت نامطلوب

و سایر حقوقی که ناشی از فعالیت فکری در قلمرو صنعتی ،علمی ،ادبی و هنری می باشد .

9-نام دیگر اصطلاح مالکیت ادبی هنری چیست توضیح دهید؟

کپی رایت ،حق مالکیتی است که تحت آثار معینی به وجود آمده است طبق قانون موضوعه مالک حق کپی رایت بطور خاص می تواند حقوق خود را در ارتباط با اثرش اجرا کند چنین حقی حق تکثیر از اثر را برای فروش و در معرض عموم قرار دادن به مصلحت اجتماع مجاز می کند

10-مطابق قانون کپی رایت انگلستان منظور از اثر هنری چیست و آن را در چند گروه می توان قرار داد؟

مطابق قانون انگلستان آثار دو گروه هستندالف - آثاری که گذشته از ارزش هنری شان حمایت گردیده اند مثل آثار گرافیکی –عکاسی –مجسمه سازی – اختلاط رنگ ها ب – آثاری که به وجود کیفیت خاص نیاز دارند نظیر آثار هنری که تئسط استاد متبحر و هنر مند انجام می گردد.

 

11-از جهت طتبیق کدام آثار در قانون ایران برخلاف کنوانسیون بِرن مورد حمایت قرار نگرفته است؟

همچنین در قانون ایران برخلاف کنوانسیون بِرن ،از آثار زیر به طور روشن و شفاف حمایت به عمل نیامده است سخنرانی ها، خطابه ها ،کنفرانس ها و سایر آثار مشابه –آثار نمایشی و موزیکال – طراحی رقص و نمایش بدون کلام- آثار سینمایی آثار هنری کاربردی

12-منظور از پدیدآورنده و پدیدآورنده بودن چیست؟

پدید آورنده عبارت است از شخص حقیقی که اثررا پدید آورده است.در قوانین ملیبرخی کشورها، پدید آورنده بودن شخصیت حقوقی نیز به رسمیت شناخته شده است.مانند کارفمایان،تولید کنندگان و غیر که برای پدیدآمدن اثر پیش قدم می شوندو مسئولیت این کار را به عهده می گیرند

پدید آورنده بودن یعنی داشتن شرایط لازم برای پدیدآورنده بودن یک اثر است.

13-منظور متنفعین از حمایت چیست؟

در رابطه حمایت از صاحبان آثار و اینکه شخاص مورد حمایت قرارگرفته چه کسانی هستند در موافقت نامه راجع به جنبه های تجاری معنوی و کنواسیون برن تعریفی دیده نمی شود اما در مواد مختلف کنواسیون برن به نحوی به حمایت از این دسته اشخاص اشاره گردیده است .طبق ماده 2 بند 6 کنوانسیون مذکور ،این حمایت باید به نفع مؤلف و جانشینان قانونی او اعمال شود.براساس این ماده ،منتفعین از حمایت مقرر در کنواسیون برن،علاوه برخودمؤلف،جانشینان قانونی وی نیز می باشند که عبارت اند از :وارثان مؤلف به عنوان جانشیان قهری اوو نمایندگان مؤلف در مواردی که قانونملی امکان این انتقال را پیش بینی کرده است

14-ذکر معانی محدودتر و مُوَسع حقوق مرتبط را بنویسید؟

در مفهوم محدود تر و موسوم ،واژه ((حقوق مرتبط ))( با مترادف آن حقوق مجاور یعنی حقوق اجرا کنندگان در خصوص اجراهای آنها،حقوق تولید گنندگان صفحه های صوتی آنها و حقوق سازمان های پخش رادیویی یا تلوزیونی در خصوص برنامه های رادیویی یا تلوزیونی آنها .در معنای گسترده این اصطلاح همچنین شامل حق ناشرین در ترتیبات چاپ نسخه های منتشر شده آنها و حقوق نظام خاص سازندگان پایگاه ها  داده می شود.

15-هدف از تدوین قوانین حق مؤلف چیست؟

هدف اصلی از قوانین حقوق مادی یا اقتصادی و معنوی یا اخلاق پدیدآورنده اثر است تا جامعه استفاده کننده با اطمینان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد، نه اینکه با اجرای چنین قوانینی دست یابی به اطلاعات محدود شود.

16-مهمترین عناصر در بردارنده حق تألیف کدامند نامبرده یک مورد به اختصار توضیح دهید  ؟

الف- حق معنوی مؤلف و هنرمنددارای برخی حقوق و امتیازات غیر مادی است که مربوط به شخصیت او و برای حمایت از آن است.قانون گذار این حقوق را تحت عنوان حقوق معنوی (اخلاقی)برای صاحب اثر شناسایی کرده است ب- حق مالی

17-مهمترین ویژگهای حق مصنف را نام برده یک مورد توضیح دهید؟

الف- غیرقابل انتقال بودن ب- عدم محدودیت در مکان حقوق مادی پدیدآورنده،منحصراً آثاری را که برای نخستین بار در ایران چاپ یا پخش یا نشر یا اجرا شده باشد، در بر می گیرد.ج-عدم محدودیت در زمان

18-چدلیل باید مؤلف را مستحق حمایت از حقوق معنوی اش بعد از فوت می دانست ؟

اول – حمایت از شخصیت پدید آورنده منحصر به زمان حیات وی نیست دوم- اگر بعد از فوت مؤلف،به حیثیت و شخصیت معنوی که اثر او بیانگر آن است خدشه ای وارد شود به مثابه لطمه به شخصیت وارثان او می باشد ،لذا بهتر این است که اشخاصی که حافظ این حق ز طرف خود صاحب اثر تعیین شده اند،بعد از مرگ وی متولی این کار خواهند بود.سوم ماده 4 قید محدودیت زمانی برای حمایت از حقوق معنوی صاحب اثر قرارنداده است پس اگر حقوق مورد نظر پس از مرگ صاحب اثر از بین رفتنی نیست چه کسی باید به نیابت از صاحب اثر احقاق حق کند؟!

19-انواع حق معنوی کدامند نامبرده یک مورد توضیح دهید؟

الف حق تصمیم گیری در مورد انتشار اثر:به این  معنا که صاحب اثر می تواند در مورد پدیده خود و انتشار یا عدم انتشار آن تصمصم گیری کند و نمی توان او را مجبور به انتشار اثر کرد.ب-حق حرمت نام و عنوان مؤلف ج-حق حرمت اثر چ-حق پاداش و جایزه د-حق عدول یا استرداد اثر

20-مهمترین ویژگهیای حق مالی از عناصر حق تالیف کدام است نام برده و به اختصار یک مورد را توضیح دهید؟

الف- قابل نقل وانتقال بودن :حقوق وامتیازات مالی پدید آورنده دارای این مزیت است که برای پدید آورنده حق انحصاری ایجاد می کند که می تواند آن را در کلیه موارد به غیر انتقال دهد1-انتقال حق به شخص حقیقی 2- انتقال حق به استخدام کننده 3- انتقال به سفارش دهنده 4- انتقال حق به شخص حقوقی 5- انتقال حق به موصی له ب-موقتی بودن

21-مهمترین ویژگیهای حق مالی را نام برده و یک مورد را توضیح دهید؟

الف – حق نشر و تکثیر ب- حق عرضه و اجرا -ج- حق ترجمه چ-حق اقتباس،تلخیص و تبدیل د-حق تعقیب

22-برای حمایت از آثار ادبی و هنری چه شرایطی لازم است نامبرده؟

الف -انتشار اثر برای اولین بار در ایران ب-محسوس بودن اثر ج-مالیت داشتن اثر چ-ابتکار و اصیل بودن اثر

23-منظور از ابتکار و اصیل بودن اثر چیست؟

به معنا است که اثری مورد حمایت قانون است که اصل باشد و صاحب آن بتواند در ایجاد یک پدیده جدید از مفاهیم و سلایق  شخصی خود کمک بگیرد و در هر صورت با دیدن آثار مورد حمایت قانون مطمئناًما شاهد خلاقیت فکری صاحب آن باشیم در قوانین در موارد 1-2 قانون حمایت حقوق مؤلفان و ...با بکار بردن کلمه ابتکار و ابداع در جمله های مختلف به این شرط اشاره کرده است اصالت اثر به طوری که حقوق دانان فرانسه می گویند،دارای مفهوم شخصی است نه نوعی: بدین معنی که آنچه شرط حمایت محسوب می شود این است که اثر مظهر شخصیت پدید آورنده باشد ولی نو بودن از لحاظ نوعی لازم نیست

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: حقوق ادبی (کاردانی),

نوشته شده توسط محمود سهرابی در ساعت 16:18



درباره



به وبلاگ من خوش آمدید
MASF1350@gmail.com


مطالب پیشین

قمه زنی سنت یا بدعت
جامعه پذیری
آشنایی با ساختارهای فرهنکی
سواد هنری
رفتار شناسی فرهنگی
اقدام پژوهی
جامعه شناسی هنر
نظریه های فرهنگی
اخلاق (کاردانی)
اطلاع رسانی (کاردانی)
حقوق ادبی (کاردانی)
enghlab
جزوه انقلاب اسلامی
بیست سوال درس تاریخ تحلیل صدر اسلام
سوالات تستی درس انقلاب اسلامی
اخلاق (کاردانی)
اطلاع رسانی (کاردانی)
حقوق ادبی (کاردانی)
کارآفرینی (کاردانی)
مدیریت مراسم و تشریفات(کاردانی)




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by hamkelasi8992